خرید از سراسر دنیا


» زندگی و کارنامه نجف دریابندری

زندگی و کارنامه نجف دریابندری

زندگی و کارنامه نجف دریابندری

نجف دریا بندری نویسنده، ویراستار و مترجم پرآوازه ایرانی است. وی در سال 1308 در شهر آبادان متولد شد و در 15 اردیبهشت 1399 در تهران دیده از جهان فرو بست. وی در مورد تاریخ تولدش می گوید تاریخ تولدم یک اشکال دارد. در شناسنامه اول شهریور 1308 نوشته شده ولی گویا در زمستان 1309 به دنیا آمده ام، چون پدرم خیلی عجله داشته مرا به مدرسه بفزستد. پنج ساله بودم که به مدرسه رفتم. .او تا کلاس سوم دبیرستان بیشتر تحصیل نکرده است.  

او  مترجم کتاب های مهمی در زمینه های مختلف از جمله رمان، تاریخ فلسفه و غیره است.حضور انگلیسیها در تاسیسات نفتی آبادان و کاربرد زبان انگلیسی در سطح شهر در بین آنان باعث شد به زبان انگلیسی علاقه مند شود و آن را به طور خودآموز فرا بگیرد.اولین اثر وی ترجمه کتاب وداع با اسلحه بود که اثری معروف از ارنست همینگوی است.کتاب پیرمرد و دریا دیگر ترجمه مشهورش از همینگوی است. وی مدتی به زندان افتاد که در طی این مدت کتاب مشهور برتراند راسل یعنی تاریخ فلسفه غرب را به فارسی برگرداند.

او به مدت 17 سال با موسسه انتشارات فرانکلین همکاری کرد. این همکاری سال 1354 قطع شد. وی دو بار ازدواج کرده است. بار اول با ژانت د. لازاریان روزنامه نگار و گالری دار ارمنی ازدواج کرد.همسر دومش هم فهیمه راستکار بازیگر و دوبلور معروف بود.وی به خاطر آثار ادبی آمریکایی جایزه تورنتون وایلدر را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرده است. از جمله آثار وی ترجمه کتابهای ویلیام فاکنر یعنی گور به گور و یک گل سرخ برای امیلی است. اما اینها تنها آثار معروف او نیستند. رگتایم و بیلی باتگیت از دکتروف از دیگر آثار اویند. او همچنین کتاب پیامبر و دیوانه جبران خلیل جبران را هم ترجمه کرده است. یکی از آثار جذاب دریابندری که به همراه همسرش فهیمه راستکار آن را نوشته است، کتاب مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز است که با موضوع آشپزی است. نوشته ها و ترجمه های او بیشتر از این موارد است. به بعضی ترجمه های دیگر او اشاره می کنیم/

برفهای کلیمانجارو از ارنست همینگوی

بازمانده روز از کازو ایشی گورو

آنتیگونه از سوفوکل

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

چنین کنند بزرگان از ویل کاپی

تاریخ سینما از آرتور نایت

و .....


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده